I februari skapas den första mötesplatsen för e-handlare inom B2B i Sverige. B2B Online Summit i Stockholm samlar många internationella toppnamn bland talarna.
Få mer information om eventet och se vilka talare som kommer >>
Det har funnits gott om konferenser och mötesplatser för e-handlare inom B2C, men ett tomrum för B2B. Nu ska det tomrummet äntligen fyllas ut.
Det finns ett tryck från marknaden att skapa en mötesplats för e-handlare inom B2B. Det stora behovet är grunden till att vi arrangerar den här konferensen, säger Jörgen Bertilsson, som är Vice VD på Avensia och arrangör av B2B Online Summit den 3 februari i Stockholm.
Företaget Avensia är experter på digital handel mellan företag och Jörgen Bertilsson framhåller en rad skillnader mellan e-handel inom B2B jämfört med B2C. Han berättar att inom företagsförsäljning används det ofta individuell prissättning och ett särpräglat sortiment per kund. Sajterna kräver inloggning och integration från e-handeln till kundernas inköpssystem. Det är också vanligt förekommande att det används standardkundvagnar, attestering och mer avancerade konfigurationer inom B2B-handeln.
Tidigare var det vanligast att B2B-företagen speglade ut affärssystemets tråkiga gränssnitt i sin e-handel. Det innebar bristfällig produktinformation, dålig användarvänlighet och långa svarstider. Det sättet att sälja på är förgånget. I samband med en modern stark omnichannel-lösning kan de istället effektivisera inne- och utesäljarnas verktyg. De kan nu ägna sig åt nykundsbearbetning istället för att serva gamla kunder. Företagen sparar här in massor av pengar, menar Jörgen.
Målgruppen är beslutsfattare inom B2B e-handel i allmänhet och mer specifikt IT-chefer, e-handelschefer, marknadschefer och försäljningschefer i medelstora och stora företag.
Lämna ett svar